Coded Matter(s) #3 Transmaterials
MU en FIBER presenteren Coded Matter(s) #3: Transmaterials.
Tijdens dit avondprogramma verkennen artiesten, designers en theoretici hoe digitale fabricatie technologieën zoals 3D-printing en lasersnijden ongekende mogelijkheden bieden om gecodeerde virtuele vormen en digitale processen te vertalen naar fysiek materiaal.
Transmaterials is de derde editie van FIBER’s Coded Matter(s) serie en tevens het afsluitende evenement van MU’s The Sculpture Factory expositie, die speciaal voor dit programma is verlengd tot en met 12 januari. Voorafgaand aan het avondprogramma zal Quayola zelf een masterclass geven (waarin gebruikt wordt gemaakt van de software die hij gebruikte om de expositie te creëeren) voor visuele artiesten en designers die geïnteresseerd zijn in de kruising tussen software, geluid en sculptuur.
Sprekers: Quayola, Andreas Nicolas Fischer, Dr. Ann-Sophie Lehmann
[vimeo:90527458]
Avond programma
Datum: 10 januari 2014
Locatie: MU Strijp-S, Eindhoven
Tijd: 20:00 – 23:00
Deuren open: 19:30
Voorverkoop: €12,50
Deur: €15,-
CJP korting: €2,50 (alleen geldig in combinatie met je CJP kaart)
Masterclass door Quayola
Datum: 10 januari 2014
Locatie: MU Strijp-S, Eindhoven
Tijd: 11:00 – 16:30
Deuren open: 10:30
Deelnemers: 20
Niveau: Geen coding skills vereist. (neem voor de zekerheid je laptop mee)
Combi Ticket: € 40,- (incl lunch & korting ticket voor het avond programma)
Over de sprekers
Quayola (1982, Italië) past moderne digitale technologie toe in zijn gebruik van klassieke esthetiek en universele regels voor schoonheid en perfectie. Tot nu toe creëerde hij voornamelijk werk in de vorm van projecties, installaties, fotografie en multimedia. Voor The Sculpture Factory echter, die hij speciaal voor MU ontwikkelde, betreedt hij het domein van sculptuur. Zijn basismateriaal hiervoor komt van niemand minder dan zijn grote voorbeeld Michelangelo: de nooit afgemaakte serie van vier ‘Prigioni’, of ‘Gevangenen’, gemaakt tussen 1513 - 1534.
Andreas Nicolas Fischer (1982, Duitsland) onderzoekt de fysieke manifestatie van digitale processen en data door sculpturen, videos, prints en installaties gegenereerd met behulp van generatieve systemen. Vaak baseert hij zijn creatieve proces op code, waarbij hij zichzelf één graad van de creatie verwijdert door een computer zijn commando's te laten uitvoeren met een inherente hoeveelheid willekeur. Hiermee onderzoekt hij het gebruik van geautomatiseerde systemen in moderne kunstproductie, bijvoorbeeld wanneer hij in zijn recente project 'Brute Force Method' de software alle mogelijke combinaties van variabelen laat produceren en op zijn Tumblr plaatsen, waarna hij de optimale artistieke output analyseert en ter discussie stelt.
Dr. Ann-Sophie Lehmann (1969, Nederland) is universitair hoofddocente aan het Departement Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Haar onderzoek ontwikkelt nieuwe perspectieven in de moderne visuele cultuur van computer graphics door de paralellen met de pre-fotografische schilderkunst bloot te leggen, zowel in materialen, gereedschappen als praktijken. Ze benadert de creatie van deze post-moderne beelden hiermee als processen. Dit komt ook naar voren in haar recente studie 'The Brush in the Computer. A critical history of computer graphics and the 'painterly turn' in visual culture' waarin ze het begrip wil vergroten van de culturele fascinaties en angsten geassocieerd met deze nieuwe picturale illusies en computer graphics positioneert op de kruising tussen kunstgeschiedenis en visuele studies.
Over Coded Matter(s)
De Coded Matter(s) events onderzoeken de invloed én explosie van digitale processen binnen kunst, design en muziek. In deze dynamische programma’s met talks, showcases en performances vertonen makers de onbegrensde mogelijkheden die geprogrammeerde technologie, media en creative coding platforms bieden voor het maken van beeldende kunst, generatief ontwerp, interactieve installaties, multi-sensorische performances en betoverende scenografieën.