In order of disappearance
Een ervaringsgerichte installatie door Bart van de Woestijne
We zien onszelf dagelijks weerspiegeld in de badkamerspiegel, op foto’s, in ruiten van de tram, het water aan onze voeten; ons spiegelbeeld is iets waar we mee leven. Maar wat als we alleen nog ons spiegelbeeld zouden hebben en er verder niets of niemand is. Wat blijft er dan precies over?
In order of disappearance is een installatievoorstelling waarin je als deelnemer wordt uitgedaagd je af te zonderen met jezelf. Speciaal voor MU Hybrid Art House maakte Werkplaats van de Woestijne een aangepaste stand-alone variant. De denkervaring start in de expositieruimte en is toegankelijk voor één persoon per keer.
In In order of disappearance doe je een oefening in afzondering, in alleen zijn. Begeleid door een stem die te horen is door een koptelefoon, loop je als deelnemer over het terrein van Strijp S. Uiteindelijk kom je uit bij een houten installatie waarin je je terugtrekt, weg uit het landschap. Kunnen we alleen zijn, of komen we in een soort eindeloos vacuüm en lossen we langzaam op?
In order of disappearance maakt onderdeel uit van het The Self Design Academy Share programma en is van 19 t/m 22 november te zien bij MU.
Tickets: 5,- (incl. entree MU) | Reserveer een tijdslot via Eventbrite.
De ervaringsgerichte installatie kan door één persoon per keer worden bezocht en duurt +/- 45 minuten.
De installatie is zowel in het Engels als Nederlands toegankelijk.
Let op: Niet geschikt voor mensen met claustrofobie & niet rolstoel toegankelijk.
Over Werkplaats van de Woestijne
Werkplaats van de Woestijne smeedt levensvragen om tot denkervaringen. Een denkervaring is een ervaring die je dwingt op zoek te gaan naar jouw antwoord op een grote, onmogelijke vraag. Hierbij worden thema’s aangesneden waar mensen van nature van wegdenken: Hoe is het om dood te zijn? Hoe is het om een dier te zijn? Wat blijft er van je over als je helemaal alleen bent?
Naar eigen zeggen heeft Van de Woestijne binnen zijn werk geen politieke, maar een existentiële agenda. Ook politieke onderwerpen pelt hij af tot existentiële vragen; om te kunnen veranderen moeten we meer over onszelf nadenken. Over wie we zijn en waarom we zijn. Over wat het betekent om een mens te zijn, in relatie tot de wereld, tot dieren, tot anderen en onszelf. Zijn werk biedt een veilige ruimte om tot een persoonlijk en gezamenlijk inzicht te komen.
Regie & concept: Bart van de Woestijne
Dramaturgie: Maarten Bos
Scenografie: Sofie Doeland
Productie: Eline Elbersen & Nikita Oldert
Geluidsontwerp: Wessel Schrik
Stem: Casper Nusselder
Techniek: Daan Westendorp
Co-productie: Over het IJ Festival, Festival Cement
Artistieke begeleiding: Alexandra Broeder
Fotograaf: Guillaume Amat
Met dank aan: Muhamed Stranjac, Oerol Festival
Lees in dit PDF de MU COVID-19 Bezoekvoorwaarden, Hygiëne maatregelen en Maatregelen bij gezondheidsklachten. (Laatste update: 19 oktober)