Hier zijn de BAD Award winnaars van 2024! Hier zijn de BAD Award winnaars van 2024! Hier zijn de BAD Award winnaars van 2024!

Hier zijn de BAD Award winnaars van 2024!

De kracht van de natuur onthullen

De Bio Art & Design (BAD) Award is een prestigieuze internationale competitie die opkomende ontwerpers en kunstenaars uitnodigt om samen te werken met gerenommeerde Nederlandse onderzoekers om nieuwe multidisciplinaire werken te creëren. Deze projecten gaan over verschillende gebieden: van duurzaamheid en biotechnologie tot ethiek en nieuwe materialen. De BAD Award benadrukt de kracht van interdisciplinaire samenwerking om fundamentele verandering en innovatie te stimuleren.

Actueel en urgent, levendig en emotioneel zijn de woorden die de drie biokunst- en designprojecten verbinden die elk een BAD Award 2024 wonnen. Elk team van kunstenaar(s) en wetenschapper(s) krijgt een budget van 25.000 euro ter beschikking gesteld door de BAD Award consortiumpartners MU, Bio Art Lab, Dutch Design Foundation en Next Nature om hun voorstel het komende half jaar tot leven te brengen. Na deze creatieve drukketel gaan de resultaten in première in MU Hybrid Art House in Eindhoven met de opening van de jaarlijkse bio art & design tentoonstelling die gepland staat op vrijdag 13 december 2024. De winnende projecten van dit jaar zijn even divers als intrigerend.

The Myth Of Bomb Craters - Moe Abbas & Liu Shuai

Poëtisch en moedig is The Myth of Bomb Craters van de Chinese kunstenaar Liu Shuai in samenwerking met Moe Abbas van de Plant Stress Resilience/Environmental Biology onderzoeksgroep van de Universiteit Utrecht. 'Een uniek werk dat zich bezighoudt met de door oorlog verscheurde actualiteit waarin we leven door hoopvolle zaadjes voor de toekomst te planten', aldus de jury. 'Het toont hoe de natuur zichzelf kan herstellen voor het welzijn van alle wezens. Het is een werk dat geografische grenzen en artistieke vormen overstijgt - activisme, land art, conceptuele kunst en ontwerp met een poëtisch, praktisch en krachtig effect - terwijl het volledig is betrokken bij de wetenschap van de natuurlijke reinigende werking van planten”. 

Een uniek werk dat zich bezighoudt met de door oorlog verscheurde actualiteit waarin we leven door hoopvolle zaadjes voor de toekomst te planten

The Myth of Bomb Craters transformeert plekken van vernietiging in symbolen van regeneratie en hoop. Door het gebruik van planten om door oorlog beschadigde gebieden te herstellen, presenteert dit project een poëtische maar praktische benadering van het genezen van landschappen die door conflict zijn beschadigd. De jury was bijzonder geraakt door de gedurfde en dringende boodschap van het project, die het potentieel van de natuur benadrukt om evenwicht te herstellen en veerkracht te bevorderen na verwoesting.


Ecotonal Beings - NVISIBLE.STUDIO/Emilia Tapprest, Sophie Mars, Victor Evink, Samar Khan, Leonie Cornips

Met hun voorstel Ecotonal Beings verbinden de Fins-Franse filmmaker Emilia Tapprest (NVISIBLE.STUDIO), samen met Sophie Mars en Victor Evink, zich met alle zintuigen aan dierencommunicatie, in samenwerking met promovendus Samar Khan en taalkundige Leonie Cornips van NL-Lab/Meertens Instituut (KNAW) en de Universiteit Maastricht. Hun winnende project 'raakt het diepgevoelde sentiment van mensen om met andere soorten te communiceren en het wezen van de ander te begrijpen', aldus de jury. 'Dit zou niet alleen helpen om een beter begrip te krijgen over andere diersoorten, maar ook om relaties te verbeteren met de natuurlijke wereld om ons heen en een dieper inzicht te krijgen in de (dagelijkse, omgevings)behoeften.'

Het raakt het diepgevoelde sentiment van mensen om met andere soorten te communiceren en het wezen van de ander te begrijpen

Ecotonal Beings streeft ernaar de kloof tussen mensen en andere soorten te overbruggen door middel van speculatieve interfaces die belichaamde communicatie verbeteren. Dit ambitieuze project heeft als doel nieuwe manieren te ontwikkelen om met verschillende soorten te communiceren, met de nadruk op beweging, aanraking, geluid en zicht. De jury is benieuwd hoe dit project ons begrip van niet-menselijke ervaringen zal vergroten en diepere, meer empathische verbindingen met de natuurlijke wereld zal bevorderen.


Low Tide Ceramics - Carla Alacalà Bodies & Laura Villanueva 

Door een eerste kleine keramische maar reeds werkende prototype van een sonische Microbial Prophetesses sculptuur te presenteren, overtuigden de Spaanse ontwerpster Carla Alacalà Badias en marien microbioloog Laura Villanueva van NIOZ op Texel de jury zowel op tastbaar als conceptueel niveau. 'Door projecten zoals dit kunnen we veel meer leren over verhalen vertellen vanuit de microben en hun leefwereld. Door beeldhouwkunst te combineren met sonificatie dat zowel een locatie specifiek stuk als een galerijstuk kan zijn, kan het project zelfs wetenschappelijke impact hebben op de studie van bacteriën', aldus de jury.

Door projecten zoals deze kunnen we veel meer leren over verhalen vertellen vanuit de microben en hun leefwereld

In Microbial Prophetesses duikt het duo in de microscopische wereld en onthult het essentiële, maar vaak over het hoofd geziene werk van microben. Hun werk benadrukt hoe deze kleine organismen het leven in stand houden en hoe mensen hun functies exploiteren voor kapitalistische winsten. Dit project werpt licht op de vitale, verborgen activiteiten van microben en pleit voor meer erkenning en respect voor deze onzichtbare bijdragers aan ons ecosysteem.

De jury uitte haar tevredenheid over de vele voorstellen die hedendaagse zorgen koppelden aan historische praktijken of vormen van representatie. Ze vonden het bemoedigend om te zien dat de verschillende teams hun historische basis begrijpen, of het nu gaat om kunstgeschiedenis, rituelen, voorouderlijke praktijken of de erfenissen van kolonialisme en oorlog. Deze verbindingen over tijd en ruimte zijn essentieel voor het herstellen van de beschadigde aspecten van onze wereld.

De jury van dit jaar bestond uit Gerda Bosman, hoofdredacteur Wetenschap bij NTR; Ariane Koek, curator en initiatiefnemer van Arts at CERN; Rodrigo Leite de Oliveira, kanker- en CRISPR-onderzoeker, voormalig BAD Award-winnende wetenschapper; Adriana Knouf, kunstenaar, docent en xenoloog; en Sissel Marie Tonn, kunstenaar en voormalig BAD Award-winnaar.

De drie BAD Award-winnaars, elk met een prijs van €25.000, zullen hun gezamenlijke voorstellen tot leven brengen, met als hoogtepunt een tentoonstelling op 13 december 2024 bij MU Hybrid Art House in Eindhoven.

De BAD Award wordt ondersteund door een consortium van culturele partners, waaronder  BioArt LaboratoriesDutch Design FoundationMU Hybrid Art House en Next Nature.