Winnaars Bio Art & Design Award 2017

Winnaars Bio Art & Design Award 2017

Xandra van der Eijk, Cheng Guo en Jiwon Woo zijn de winnaars van de BAD Award.

De biokunstenaars Xandra van der Eijk met ‘Seasynthesis’, Cheng Guo met ‘Anon. - An intervention in the Anthropocene’ en Jiwon Woo (USA) met ‘Mother's Hand Taste (Son-mat)’ zijn op vrijdag 19 mei uitgeroepen tot de winnaars van de Bio Art & Design Award 2017 (BAD Award). De jury koos deze biokunstenaars en -designers uit twaalf teams van samenwerkende internationale kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers. Met de geldprijs van 25.000 euro brengen de winnaars het komende jaar hun kunstproject tot uitvoer. Voor de uitvoering van elk BAD Award-project wordt nauw samengewerkt met een Nederlandse onderzoeksinstelling.

De finale van de BAD Award was een groot succes. Er was veel publiek voor de presentaties van de deelnemers over hun plannen voor een kunstproject. De internationale jury, onder leiding van voorzitter William Myers (schrijver en curator, Verenigde Staten), was onder de indruk van de creativiteit van de teams. Opvallende thema’s dit jaar waren de nalatenschap van de mens, de invloed van de mens op de aarde, en nieuwe vormen van communicatie tussen mens, dier en plant.

Myers: ‘Tijdens de interviews was de interactie tussen de kunstenaars en onderzoekers van de winnende teams zeer inspirerend en overtuigend. ’ De Nederlandse Xandra van der Eijk gaat met de prijs een installatie op basis van geluid en trilling ontwikkelen, dat publiek in staat stelt het leven onder de golven van de Noordzee te ervaren. Zij brengt hiermee een onbekende wereld, die van de zee, dichter bij het publiek. Dit realiseert Van der Eijk in samenwerking met Wageningen Marine Research (WUR). Kunstenaar Cheng Guo uit China onderzoekt met het Department of Environment and Health (VU) de intrigerende micro- en macrovergrendelingen van cultuur, technologie en natuur door het isoleren van menselijke sporen in land. Jiwon Woo uit New York onderzoekt samen met het Institute of Environmental Biology, Microbiology group (UU) hoe handschimmels in Koreaanse huishoudens de smaak van eten beïnvloeden. Woo gaat de prijs gebruiken voor het maken van sculpturen en visualisaties die tonen hoe deze schimmels verschillen over generaties en locaties, veroorzaakt door migratie en overlevering door families.

De winnende kunstwerken worden vanaf 1 december 2017 tentoongesteld bij MU. 

Achtergrond BAD Award
De BAD Award is een jaarlijkse internationale competitie. Het doel is
kunstenaars en ontwerpers die maximaal vijf jaar geleden afgestudeerd zijn te
laten experimenteren met biokunst en -design en het verleggen van de grenzen
van kunst en wetenschap. De BAD Award 2017 is een initiatief van NWO, ZonMw,
kunstruimte MU en BioArt Laboratories. De BAD Award is een voortzetting van de
succesvolle Designers & Artists for Genomics Award (DA4GA) die tussen 2010
en 2013 internationaal naam maakte. Opgezet door het Netherlands Genomics
Initiative (NGI) en Waag Society groeide de prijs uit tot een stimulans voor de
snel groeiende groep jonge creatieven die zich in hun werk richten op
verkenningen van de nieuwe mogelijkheden die de biotechnologie biedt. De jury
van de BAD Award 2017 bestaat uit:

- William Myers, curator en schrijver (Verenigde Staten/Nederland), voorzitter van de jury

- Ian Brunswick, curator, Science Gallery Dublin (Ierland)

- Manon Parry, universitair docent Publieksgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam (Nederland)

- Brendan Cormier, curator of contemporary design for the V&A Museum, London (Verenigd Koninkrijk)

- Samir Bantal, director of AMO, design division of Rem Koolhaas's architecture firm OMA,
Rotterdam (Nederland)

- Charlotte Jarvis, bio artist en film maker, oud-winnaar BAD Award (Verenigd Koninkrijk)


Over de winnaars van de Bio Art & Design Award 2017 (Engels)


Xandra van der Eijk (NL) ‘Seasynthesis’
In collaboration with: Wageningen Marine Research - Wageningen University & Research
First, the jury was impressed with the quality of this collaboration, in which it was clear that understanding, mutual respect had formed. Xandra demonstrated an unwavering passion for her topic, which is in line with its urgency, that of our collective impact on the seas. To this she adds an inspirational willingness to bring to an audience the world of unknown or under-appreciated sounds of the sea. We hope, as she does, that the sensorial experience this project delivers might help us develop better inter-species empathy.


Cheng Guo (China) ‘Anon. - An intervention in the Anthropocene’
A collaboration with: Department of Environment and Health - VU University Amsterdam
The jury found this project to be a compelling and poetic means to question human impact on the land, and the potential futility of attempting that impact’s erasure. In recursive layers, human effort washes away human effort in a performance, involving the transformation of land that was never land even to begin with. The jury was impressed by the artist’s planning and investment in both the practical and conceptual aspects of his proposal.


Jiwon Woo (USA) ‘Mother's Hand Taste (Son-mat)’
In collaboration with: Institute of Environmental Biology, Microbiology group - Utrecht University
The jury was impressed by how this project combines intangible cultural heritage, microbiology, and immigration. By isolating and identifying the biological traces of the fungi found on the hands of different generations, the project will undoubtedly strengthen ties between those generations, as it goes on to discover what is maintain, lost, and added over vast spaces and time.

Meer informatie

Dit is een gezamenlijk persbericht van NWO, ZonMw, MU, kunstcentrum Stroom Den Haag en BioArt Laboratories. Neem voor meer informatie contact op met:

NWO, Communicatie
Tessa van Leeuwen, tel.: +31 6 53 75 64 23
t.vanleeuwen@nwo.nl