Winnaars Bio Art & Design Award 2018

Winnaars Bio Art & Design Award 2018

Biokunstenaars maken verbinding tussen kunst en wetenschap in veelbelovende projecten

De biokunstenaars Amanda Baum en Rose Leahy (duo), Yiyun Chen en Ani Liu zijn op vrijdag 25 mei uitgeroepen tot de winnaars van de Bio Art & Design Award 2018 (BAD Award). De jury koos deze kunstenaars en -designers uit twaalf teams van samenwerkende internationale kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers. Met de geldprijs van 25.000 euro brengen de winnaars het komende jaar hun biokunstproject tot uitvoer. Voor de uitvoering van elk BAD Award-project wordt nauw samengewerkt met een Nederlandse onderzoeksinstelling.

De deelnemers konden rekenen op een groot publiek voor de presentaties over hun kunstproject in kunstcentrum Stroom Den Haag. De internationale jury, onder leiding van voorzitter William Myers (schrijver en curator, Verenigde Staten), was onder de indruk van de verschillen in inhoud en aanpak van de teams. Myers: ‘De benaderingen om deze projecten te realiseren waren indrukwekkend divers, van sculptuur en theater tot 3D-printen en een geheel nieuwe beeldtaal van iconen. Dit wijst op zeer zorgvuldig en creatief werk van de deelnemers en een streven naar originaliteit.’ Rode draad door de presentaties vormden onderwerpen als de definiëring van de mens, het leven in de zee, hoe artificial intelligence, de mens en ecosystemen zich in de toekomst tot elkaar verhouden, en de relatie tussen techniek en ziekte.

De Engelse Amanda Baum en Rose Leahy onderzoeken het verleden, het heden en het toekomstige leven op aarde vanuit een microbieel perspectief. In antwoord op de verhalen van het Antropoceen gaan Baum en Leahy met de prijs ‘microbioceen’ uitwerken om te laten zien hoe alternatieve toekomsten geconstrueerd worden door werelden te verweven met microben. Dit doen zij in samenwerking met onderzoekers van het NIOZ (Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee). De Chinese Yiyun Chen gaat met de prijs een horizontale leefstudio ontwerpen en bouwen, om daar vervolgens een maand horizontaal in te leven en werken. Met dit ‘leven in bed’ bootst ze onze hedendaagse levensstijl binnenshuis en de 24-uurscultuur na. Dit doet zij in samenwerking met het Department of Nutrition and Movement Sciences NUTRIM van de Maastricht University. Ani Liu uit de Verenigde Staten onderzoekt met haar werk hoe technologische innovaties de mens in staat stellen zichzelf te herontwerpen. Met de prijs en in samenwerking met onderzoekers van de afdeling Radiologie van het AMC Amsterdam maakt zij een reeks kunstwerken die laat zien hoe technologie ons beïnvloedt, met focus op het verkennen van de relatie tussen ons lichaam als materie en als data.

De winnende kunstwerken worden vanaf eind november 2018 tentoongesteld bij MU, centrum voor visuele cultuur in Eindhoven.

Achtergrond BAD Award
De BAD Award is een jaarlijkse internationale competitie. Het doel is kunstenaars en ontwerpers die maximaal vijf jaar geleden afgestudeerd zijn te laten experimenteren met biokunst en -design en het verleggen van de grenzen van kunst en wetenschap. De BAD Award 2018 is een initiatief van NWO, ZonMw, kunstruimte MU en BioArt Laboratories. De prijs vormt een stimulans voor de snel groeiende groep jonge creatieven die zich in hun werk richten op verkenningen van de nieuwe mogelijkheden die de levenswetenschappen bieden. De jury van de BAD Award 2018 bestond uit:
•    William Myers, curator en schrijver (Verenigde Staten/Nederland), voorzitter van de jury
•    Manon Parry, universitair docent Publieksgeschiedenis, Universiteit van Amsterdam (Nederland)
•    Karen Verschooren, curator en hoofd Tentoonstellingen bij STUK Arts Centre Leuven (België)
•    Isaac Monté, kunstenaar en oud-winnaar BAD Award (België, Nederland)
•    Han Wösten, hoogleraar Microbiologie, Onderwijsdirecteur Biologie en Biosciences Universiteit Utrecht (Nederland)
•    Koert van Mensvoort, kunstenaar, filosoof, wetenschapper en oprichter Next Nature Network (Nederland)


LAUDATIONS

Amanda Baum and Rose Leahy (UK): ‘Microbiocene: Ancient ooze to future myths’
In collaboration with: Royal Netherlands Institute for Sea Research (NIOZ) (Stefan Schouten, Julie Lattaud, Laura Schreuder, Gabriella Weiss)

This proposal recasts our understanding of the geological or biological epochs, moving it to the perspective of the microbial. This seemingly simple thought experiment unlocks vast potential for imagining the far future as well as the distant past. By distancing ourselves away from an anthropocentric viewpoint, however briefly, we are invited to consider a new visual language, even a new type of monumentality. The jury also witnessed clear enthusiasm among the artist and scientific teams about working together and it is commendable that Amanda and Rose have returned to this process after an unsuccessful bid in the past. Finally, we point out the very poetic notion they begin their application with: ‘Welcome to the Microbiocene. Although, you’ve always been here.’

Yiyun Chen (China): ‘Horizontal Living - Long live in bed’
In collaboration with: Department of Nutrition and Movement Sciences,
NUTRIM, Maastricht University (Patrick Schrauwen, Vera Schrauwen-Hinderling)

This project takes as its starting point the observation that trying to live well in bed is a struggle for a vast and growing number of people worldwide. These are literally millions of souls in this situation who are pitied but ignored, forgotten about, or even judged negatively for it. But the worst malady would be a lack of imagination for what to do to help. Ms. Chen’s project dedicates her time, creativity, and physical and emotional health to finding ways to make such an existence more palatable, even sustainable. The jury was most impressed by how thoughtfully this is approached in the proposal and for its achieving something quite unusual: rather than making the microscopic or otherwise literally invisible realm visible, as much bioart does, this project brings illumination onto the figuratively invisible: the chronically ill, the recovering, and the shut-in.


Ani Liu (USA): ‘Data Veins & Flesh Voxels: a search for what is Human’
In collaboration with: Academic Medical Center (AMC) Amsterdam, Department of Radiology & Nuclear Medicine, division of Musculoskeletal Radiology (Matthias Cabri, Onno Baur, Mario Maas)

This project works to translate social, physical, and even emotional data into new kinds of artistic representation. It proposes doing so in a legible way that still preserves the complexity and immensity of an identity. In this case, the jury also detected a strong cooperative spirit and mutual respect between the designer and the scientific team. In fact, they were even able to acknowledge an early shift in perspective on the part of the researchers, who, through the process of the application development, have arrived at a slightly more empathy-informed approach to patients. Another factor that impressed the jury was the thoughtful contextualization that Ani Liu offered in the first part of the application presentation, illuminating how the way we understand ourselves through the ages is based on the dominant technologies of the time.