10 jaar BAD Award
Dit jaar viert de Bio Art & Design (BAD) Award haar tiende verjaardag. Voor deze bijzondere editie spraken we met de drie winnaars en wetenschappers van 2020 en negen eerdere BAD Award winnaars - één uit elk jaar. Allen presenteren ze dit jaar nieuw of recent werk in de groepstentoonstelling Evolutionaries. In 12 videoportretten nemen kunstenaars, designers en wetenschappers die de afgelopen jaren hun werk hebben getoond in MU je mee in hun fascinatie voor werken met levende materie, biologische processen en ecologische systemen. Tezamen tonen ze aan hoe betekenisvol een prijs als de BAD Award is voor de samenwerking tussen kunst en wetenschap.
Daarnaast presenteren we een korte film (12 min), waarin MU directeur & curator Angelique Spaninks, voorzitter van de BAD Award jury William Myers en een aantal winnaars ons meenemen in 10 jaar BAD Award en uitleggen wat de prijs en de samenwerking tussen kunst en wetenschap voor hen heeft betekend. Samen schetsen ze een beeld van het unieke karakter van een prijs als de BAD Award en vertellen ze ons over de nieuwe mogelijkheden die de levenswetenschappen te bieden hebben. Niet alleen voor kunst en wetenschap, maar voor de hele samenleving.
10 JAAR BAD AWARD
ONTMOET DE WINNAARS | 12 INTERVIEWS
Sissel Marie Tonn | Winner 2020
Kunstenaar Sissel Marie Tonn presenteert samen met onderzoekers Leslie Heather en Juan Garcia Vallejo Becoming a Sentinel Species. De experimentele sciencefictionfilm volgt twee onderzoekers die op celniveau de gevoeligheid van hun eigen lichaam voor microplastics willen onderzoeken en versterken. Sissels werken komen altijd terug op de vraag die de kern vormt van het ecologische denken: Waar eindigt voor ons het lichaam en waar begint de omgeving?
Dasha Tsapenko | Winner 2020
Designer & architect Dasha Tsapenko ontwikkelde in samenwerking met onderzoeker Han Wösten Fur_tilize. Vijf gekweekte ‘bont’jassen bieden een speculatief prototype voor mode met cumulatieve waarde, waarin een kledingstuk in verschillende groeifasen ontstaat en daarbij zowel materialen als voedingswaren produceert. De jassen, waarvan het basismateriaal bestaat uit hennepmatten, tonen de vijf levens- en gebruikscycli van een kledingstuk en illustreren hoe verschillende soorten elkaar steunen en geleidelijk de waarde van een specifiek kledingstuk vergroten.
Nadine Botha | Winner 2020
Onderzoeksdesigner Nadine Botha ontwikkelde The Orders of the Undead, in samenwerking met huidinfectie specialist Henry de Vries. Het werk onderzoekt de koloniale oorsprong van hedendaagse verhalen over besmettelijke ziektes, ras, geweld en het einde der tijden door te kijken naar zombiefilms. In vier korte films vestigt het werk de aandacht op de aan oorlog gerelateerde taal en metaforen die gebruikt worden om mensen tot ‘de ander’ te verklaren.
Jalila Essaïdi | Winner 2010
Jalila Essaïdi won in 2010 een BAD Award met het project 2.6g 329m/s, ook wel Bulletproof Skin genoemd. Dit jaar is haar werk Double Edged te zien in MU. Jalila is gespecialiseerd op het gebied van biomaterialen en bio-kunst. Ze is de oprichter van BioArt Laboratories, een van de toonaangevende artistieke ontwikkelingsinstituten in Nederland op dit gebied.
The Center for Genomic Gastronomy | Winner 2011
De door kunstenaars geleide denktank The Center for Genomic Gastronomy onderzoekt biotechnologieën en biodiversiteit van menselijke voedselsystemen. In de afgelopen jaren hebben ze meerdere keren meegedaan aan de bio kunst en design exposities bij MU. De eerste keer was in 2011, toen ze een BAD Award wonnen met het project Eat Less, Live More, & Pray for Beans. Dit jaar presenteren ze de interactieve ruimte O.F.F.I.C.E, waarin 10 jaar onderzoek wordt samengebracht.
Charlotte Jarvis | Winner 2012
In 2012 won Charlotte een BAD Award met Ergo Sum. In haar praktijk gebruikt ze vaak levende cellen en DNA: zo heeft ze haar eigen tumor gekweekt, muziek opgenomen in DNA en haar hartslag gezien buiten haar lichaam. Dit jaar is het doorlopende project In Posse te zien bij MU. Samen met professor Susana Chuva de Sousa Lopes (LUMC) werkt ze aan de creatie van levensvatbaar sperma uit haar eigen, vrouwelijke cellen. In samenwerking met FutureFest maakte Charlotte tevens een filmversie van In Posse.
Špela Petric | Winner 2014
Špela Petric won een BAD Award in 2014. Dit jaar toont ze PL'AI: het derde werk uit de serie PLANT-MACHINE. De installatie omarmt de idee dat spel een ontologische of natuurlijke toestand is van alle levende wezens, planten inbegrepen. In tegenstelling tot spelletjes, die beperkt zijn door duidelijke regels of doelen, reflecteert het spelen zelf de onzekere aard van het bestaan, waardoor het centraal staat in zelfherkenning.
Agi Haines | Winner 2015
In 2015 won Agi Haines een BAD Award met haar project Drones with Desires. Dit jaar presenteert ze Alter-Terrestrial. Het werk illustreert hoe wezens die ooit aardbewoners waren zich zo moeten aanpassen, dat re-integratie op aarde niet langer mogelijk is. Ze zijn ‘alter-aards’: niet echt aards (afkomstig van de aarde), maar ook niet echt buitenaards (afkomstig van elders).
Cecilia Jonsson | Winner 2016
Het werk Contemporary Diagram - Berlin van voormalig BAD Award winnaar Cecilia Jonsson toont het visuele effect van bacteriën die een serie ijzeren platen corroderen onder de stimulerende invloed van geluiden en muziek. In 2016 won Cecilia een BAD Award met het internationaal geroemde project Haem: hiervoor werd een kleine hoeveelheid ijzer uit menselijke placenta’s gewonnen waarmee een kompasnaald werd gemaakt. In haar interview neemt Cecilia je mee in haar fascinatie voor elementen.
Xandra van der Eijk | Winner 2017
In 2017 won Xandra een BAD Award met haar project Seasynthesis. Dit jaar is Ghost Reef te zien in MU. In haar werk verbindt Xandra kunst, ecologie en activisme. Ze heeft een eigen onderzoeksmethode ontwikkeld in een uiteenlopend oeuvre, waarbij ze theorie, veldwerk, documentatiemethodes en materiaalontwikkeling opneemt in haar praktijk. Elk van haar projecten gaat over een belangrijk ecologisch thema en hoe het in de loop van de tijd aan het licht komt.
Ani Liu | Winner 2018
No regrets for what you haven't been, Be the ghost you want to see in the machine: in 2018 won Ani Liu een award met waarschijnlijk de langste BAD Award titel ooit. Ani’s werk onderzoekt de wederkerige relatie tussen wetenschap, technologie en hun invloed op menselijke subjectiviteit, cultuur en identiteit. Terugkerende thema’s zijn genderpolitiek, biopolitiek, bevalling, nostalgie en seksualiteit. Dit jaar presenteert ze de drie werken Small Inconveniences, Maternity Menswear en de film Mind Controlled Sperm.
Michael Sedbon | Winner 2019
Michael Sedbon verkent digitaal genetwerkte technologieën en het punt waarop ze samenkomen met niet-menselijke intelligenties, zoals planten, eencellige organismen, insecten en bacteriën. In 2019 won Michael een award met de grote, complexe installatie CMD: Experiments in Bio Algorithmic Politics. Dit jaar presenteert hij de 2.0 versie van het project, dat is gebaseerd op een toekomst waarin mensen geleid worden door verspreide digitale netwerken die een kunstmatig intelligent bestuur vormen.