Copypaste History
Knippen en plakken voor de 21ste eeuw
Expo info
On show
21 oktober t/m 12 november 2006
Uitgangspunt voor Copypaste History is de sterke 20ste eeuwse traditie van het Nederlands design. Van de Fokker F27 Friendship tot de klapschaats en de BRO 27 slaapbank van Martin, het zijn stuk voor stuk ontwerpen die iedereen wel kent. Iconen dus. Maar inmiddels zijn we een eeuw verder en timmert een hele nieuwe generatie jonge ontwerpers flink aan de weg. In veel gevallen bouwen zij direct of indirect voort op de verworvenheden van de 20ste eeuw. Er wordt naar hartelust gesampled en geassembleerd, er zijn knipogende copycats en serieuze navolgers. Juist om dit veelzijdig voortbouwen op traditie draait het in Copypaste History.
MU daagt hiervoor, in samenwerking met ontwerpers Thijs Bakker en Annemarie Klijn, vijf jonge Nederlandse designers uit om een eigentijdse vertaling te geven van een icoon. Opgeleid aan verschillende ontwerpinstituten en werkend in verschillende disciplines als fooddesign, mode, grafisch ontwerp, productontwerp en multimedia, koos ieder van hen een klassieker uit de afgelopen 100 jaar die zij vervolgens op geheel eigen wijze naar hun hand mogen zetten. Bij elkaar gebracht in één expositie vormen de bron van inspiratie (of afkeer, want een beetje vadermoord is ook nog gangbaar) en het ontwerp voor de nieuwe eeuw een bijzondere toevoeging aan wat de Dutch Design Week 2006 in Eindhoven te bieden heeft.
Parallel aan het ontwerpproces van de vijf deelnemers aan Copypaste History schrijft designcriticus Timo de Rijk een essay dat dieper ingaat op de uitdaging waar jonge ontwerpers aan het begin van een nieuwe eeuw voor staan. Daarbij komen vragen rondom nostalgie en het recht op kopiëren aan de orde. Was vroeger alles beter of valt er juist nog veel te verbeteren? En in hoeverre verandert design mee met de samenleving waarin het ontstaat? Het essay van Timo de Rijk wordt ter plekke gestencild en gebonden door kunstenaarsinitiatief Extrapool/Knust uit Nijmegen.
Deelnemende ontwerpers aan Copypaste History zijn Fons Schiedon, Studio Ditte, Franke Elshout, Machine en Joline Jolink. De iconen die zijn kozen zijn de Babuschka Russian Doll Dress van Viktor & Rolf, de Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerikalijn, het Philips cassettebandje, de sloophoutenkast van Piet Hein Eek en het briefje van 50 gulden van Ootje Oxenaar.
Copypaste History is dagelijks te zien in MU van zaterdag 21 oktober t/m zondag 12 november. Opening 21 oktober tussen 13 en 15 uur. MU zit op de eerste verdieping in De Witte Dame, Emmasingel 20, Eindhoven.
Lezing Copypaste History bij Platform 21
Essayist en designcriticus Timo de Rijk houdt op zaterdagavond 28 oktober vanaf 20.30 uur een lezing over Copypaste History bij Platform 21 in Amsterdam. De lezing sluit aan op de middag waarin, onder de noemer Young at Heart, legendarische ontwerpers met jong talent in gesprek gaan. De middag is inmiddels uitverkocht maar voor de lezing van Timo zijn nog gratis plaatsen beschikbaar. De Rijk zal tijdens zijn lezing dieper in gaan op het project Copypaste History dat tegelijkertijd te zien is bij MU. In deze expositie reageren vijf jonge ontwerpers reageren op designiconen als het zonnebloembankbiljet, de compactcassette en de sloophouten kast van Piet Hein Eek. Met zijn lezing gaat De Rijk in op de volgende vragen: Wat is de rol van geschiedenis voor ontwerpers? Is het erg wanneer ontwerpers er weinig weet van hebben? Of geeft het juist vrijheid. Hoe komen top 100-lijsten Beste Design tot stand en wat is hun rol?
Adres: Platform 21, Prinses Irenestraat 19, 1077 WT Amsterdam. Zie voor routebeschrijving: www.platform21.com/contact
Extra: Gebekt Bestek
MU biedt op zondag 22 oktober, zaterdag 28 oktober en zondag 29 oktober tussen 11 en 13 uur ruimte aan Gebekt Bestek, een live-ontbijttalkshow over design en ontwerpers die wordt uitgezonden op internet via www.citytv.nl.
Entree inclusief ontbijt 7,50 euro. Het ontbijt wordt verzorgd door kookduo Keukenconfessions.
Gebekt Bestek is een initiatief van Luk Sponselee, Ilona Huvenaars, Mander Liefting en Josef Blersch.