It's always six o'clock
Eva + Franco Mattes a.k.a. 0100101110101101.org
Expo info
On show
23 mei t/m 29 juni 2008
It's about what happens if Philip K. Dick takes control of your mind, if time stands still, if ordinary things become mysterious and fantasy creatures overturn the order of your soul. Come and see works of ours being vandalized by other works of ours, a young girl peeping through a hole and Mickey Mouse going through ups and downs. I can't explain.
Rusteloze Europese bedriegers noemen ze zichzelf. De 'Bonnie en Clyde' van de hedendaagse kunst heten ze in kunstkringen. Geboren in 1976 in Italië, bestoken Eva + Franco Mattes a.k.a. 0100101110101101.org de kunstwereld al ruim tien jaar met hun slimme hacks en ongrijpbare digitale rollenspelen. Ook hun huidige namen zijn trouwens pseudoniemen: zo verzetten ze zich tegen de persoonlijkheidscultus in de kunst. Steeds opnieuw weet het duo projecten te bedenken, waarmee ze tornen aan conventies, in de kunst en ver daarbuiten. Ze kaapten de site van het Vaticaan, lieten iedereen geloven dat de Weense Karlsplatz was overgenomen door de swoosh en doopten 'm om tot Nikeplatz, en verspreiden een computervirus op de Biënnale van Venetië.
Met 'It's always six o'clock', een werk dat ze speciaal voor MU maken, zetten ze weer een volgende stap. Het combineert hun recente duik in de virtuele identiteitsfabriek Second Life met een surreële kijk op designertoys maar ook beeldhouwkunst in de 21ste eeuw. Dat Second Life, waar niemand meer zichzelf is, hen mateloos interesseert staat buiten kijf. Maar terwijl iedereen zich een avatar aanmeet als een buitenissig of gelikt zelfportret, beelden Eva + Franco zich in Second Life bijna natuurgetrouw af. Vervolgens mixen ze de eeuwenoude regels van de portretkunst met Warhol's sexy Pop Art codes tot een mierzoete maar ook schurend soort 'second art'. Daarnaast spelen hun avatars beruchte performances na. Niet omdat ze ze zo goed vinden, maar om de verschillen tussen de echte en de synthetische kunstwereld bloot te leggen.
In 'It's always six o'clock' wordt hun serie 'Annoying Japanese Child Dinosaur'-avatarportretten belaagd door een leger toys, nu eens niet in digitale uitvoering maar echt. Van manga figuren tot G.I. Joe, en van Middeleeuwse ridders tot Winnie the Pooh, allemaal spelen ze mee in het theater van de popcultuur. Cute maar soms ook meedogeloos agressief, nemen ze de expositeruimte over. Daarbij smelten fantasie en collectieve verbeelding samen tot een dramatisch geladen vorm van 21ste eeuwse ready-made beeldhouwkunst.